torsdag 29 augusti 2019

Flugplågade ögon - här är bästa salvan för hästen


Nej, jag har inte hällt senap i Juppes ögon.

Jag fick tipset av en stallkompis om Noviform ögonsalva, som egentligen är en salva för irriterade människoögon. Så ni som tävlar, kolla om det är karens på detta för säkerhets skull.

Jag kan inte ha flughuva på Juppe, han använder huvan för att klia sig. 

Njutningsfullt rullar han huvan mot ett träd eller en sten och blir alldeles kal och sårig på ganascherna.

Men han blir såklart irriterad i ögonen av flugor.
Noviformsalvan har jag strukit i en centimeterlång sträng av längs övre ögonlocket, under ögonfransarna. Vi lärde oss proceduren båda två, så det gick galant.

Salvan lugnar ned irritationer och lindrar också flugplågan tror jag. På bilden är det på tok för mycket salva, det var en av de första gångerna jag strök på salvan. :-)

Inte heller har Juppe fått salva varje dag utan bara när han sett uppenbart påverkad ut av tortyrlystna flygfän.

Detta var sommarens hiss. Det är ju så skönt att kunna hjälpa sina djur när de är uppenbart besvärade av något. Flygfän till exempel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar