tisdag 9 oktober 2018

Gnägg-Bettina och så markarbete


Det var skönt att åka ut till älskade Juppe i dag, blåst till trots.


Lika gnäggig och uppvarvad som Juppe var på tant-tölten var jag i går. 

I går slapp Juppe mig.

Efter tanttölten på söndagen var jag som en trasa.
På måndag vaknade jag till liv som en rastlös och ofokuserad och gnäggig typ. På tå liksom.


Jag gnäggade ICKE!

Inte ett gnägg kom över mina läppar. Jag var samlad, manlig, fokuserad och allmänt opåverkad av nervös matte, hästar i vildsvinskostym, människor i lejondito och ihihiiiihiiihihihiiii en lång öhöhöhöhhöööö raksträcka att spr. . . värma upp på.


Men skitbra, sa jag.

Då behöver jag inte vara nervös för nästa tävling om två veckor.


Nästa tävling?


Öhöhaöhhhöahöhö.

Jag ska visa dem vem som förstämmer.


KUNGEN av ovalbanan - det är jag.

Jag ska spela hästbowling med fjantarna som dyker upp.

Boooiiing - där åkte den av banan! Whabhooom - nästa?


Men herregud Juppe, sa jag. Har du hört talas om ridbarhet?

Samarbete?

Teamwork?

En drömlikt mjuk och spänstig häst som lyder minsta tanke från sin ryttare? Som lägger all kraft i bakbenen för att forma kroppen som en reeeegnbåååge för ryttaren att liksom fluffa fram på.


Juppen tillåter sig att fnissa.

Det där har du läst i en bok va?

Du gillar då att läsa.


Juppen gillar praktik!


Näej! sa jag då. Vi ska glänsa genom att visa allt vi lärt oss.

Inga bowlingkäglor här inte. Frid och harmoni!

Mjuähähähä, sa Juppe.


Power!

Ja! sa jag. Jag håller med.

Men med kattlik mjukhet. Det gäller både dig och mig.


Jaha du, sa Juppe. 


Då vet jag i alla fall en som måste hem och träna (fnissa, fnissa).

Jodu, Juppe sa jag. VI ska träna.

I dag körde vi markarbete både med framgång och med eh, lite sprallspunk från Juppens sida.

Tur att jag är en matte som njuter av sprallerier och tänker att det är en frisk och stark Juppe som gör sådant.

Njöt mindre av två bakben som inte ville vara med i traven. De stämmer vi träff med i morgon.


I hagen bredvid går det numera flera blondiner som går och slänger med håret.


Skärp dig, sa Vordis aka Vivan.


Bara för att vi är blonda tjejer betyder inte det . . .


. . . att vi slänger med håret.


Fördumsfullt helt enkelt.


Du får själv bestämma vem som är dum.


Ihihihihihii.

Ja. Och någonstans strax härefter åkte jag hem.

Dagens medvetna pållar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar