onsdag 1 augusti 2018

Föl-tv: Vad händer med ett föl på en vecka?

Mannenvännen följer med och filmar Titania från Bäjeby.

Kul det.

Det är ju obegripligt hur mycket sprutt det kan vara i en liten tös som bara är drygt ett dygn gammal:


Vid modiga åtta dagars ålder så gnäggade hon näbbigt mot oss och testar galopp.

Så söt och så spruttig!


Jag lägger upp filmerna från youtube här också, mest för att det ska vara lätt att hitta på bloggen sedan.

Det verkar som de flesta av er tycker det är lättast om filmerna laddas upp direkt på facebook (även om kvaliteten blir sämre, jag lovar). Nu kan ni som vill titta var ni vill.

Om jag tog bilder också?

He, he.


Min mamma är störst och tuffast i hela världen. Kolla vad hon kan!



Jag gör som chefen. Hon ger alltid så bra förslag.


Är du stygg mot mig kommer min mamma och äter upp dig.




Svans-svisch på dig du.




Och så lite mammagos efter strövtåg i hembygden.


Fel ände för gos. Svans-svisch igen.


Jag gör som mamma. Eller är det det här som kallas kullerbytta?



Skojar bara. Tänker inte ligga ned. 



Vad gör dom? Och hur får man ned huvudet dit?

Ska jag vara ärlig tycker jag det känns lite läbbigt att gå in ensam i avelsflocken.

Dels är unghästarna väldans nyfika (men snälla, men unghästar), dels är Tinna en häst med sådan integritet.

Vi är ju inte riktigt du med varandra än.

Jag niger lite gammaldags och säger Fru Tinna.

Som tur är är hon mottaglig för smicker. Hon gillar när jag brassar loss med komplimanger gudskelov.

Jag fick nästan känslan av att hon gick mig till mötes med fölis av ren barmhärtighet.

Till att börja med stod hon nämligen i svala sovrummet i hagen, dold av stenar. Där hade hon ju kunnat stå kvar om hon velat. Jag hade aldrig i livet vågat gå dit och störa.

Fölis verkar ha gått upp i vikt jättemycket på en vecka. När hon var nyfödd var det mest skinn och ben tycker jag. Nu är det en riktig liten häst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar