måndag 9 juli 2018

Juppe testar: Sticky trap lim


Vad gör en inte för sin pålle?

Allt, ungefär.

Här står Juppe och Baldur och tittar på när vi riggar för att hänga upp en flugfälla grande. En studsboll för barn som jag sprejmålat svart, kompletterat med ett rejält rep för upphängning och så burken med lim:


Sticky trap lim. Inköpt på Glada hästen i Västerås, men finns på många fler ställen.

P Lindberg är ju så trevliga att de lägger ut säkerhetsdatablad. Där finns inget mer att hämta om innehållet i limmet, som försäljaren Danrider lovar och svär inte ska vara attrakivt för pollinerande insekter som bin.

Inte heller ska det vara kraftigt nog för att fånga småfåglar.

Tittar man på P Lindbergs produktblad ser man att tillverkaren är mycket hemlig, det finns inget som säger att innehållet är giftigt, men man avslöjar heller inte mycket.


Juppe har så geggiga och plågade ögon att jag vill prova, miljömupp som jag är till trots.

Och inte heller är jag så miljömuppig att jag låter bli insektssprejer till pålle.

Mannenvännen hängde bollen i hästrumpshöjd, precis som tillverkaren rekommenderar.


Jag tog på mig engångshandskar i nylon och en liten bit avklippt kökssvamp att smeta ut limmet med.

Tillverkaren rekommenderar både pensel och svamp.

Jag säger: tar du pensel, ta en med jädrigt styv borst. Limmet är supersegt att smeta ut.


Kleta, kleta.

Limmet är ljusbrunt till färgen och vansinnigt klibbigt.
Klädsel = oöm. Och tänk er för var ni hänger upp fällan.

Jag fick tillåtelse av stallägaren att hänga fällan i stallägarens skog, jag valde en björk en bit från hagen - men ändå ganska nära. Stället har sol stor del av dagen och vinden kommer åt att gunga fällan, det ska tydligen trigga bromsarna att attackera. Mohahahahaha.

Fällan ska vara mörk för att suga åt sig solvärme och på så sätt imitera en varm djurkropp.


Jo, barnsligt roligt att smeta runt med limmet.

En tacksam publik gjorde nöjet ännu större.

Om man ska hänga fällan i hagen?

Bara om man är jätteförtjust i att shamponera och rykta hästar. Limmet sitter som berget kan jag berätta. Några stänk hamnade ju på huden, vanlig tvåltvätt duger inte för att få bort det.


Limmet ska tydligen tåla regn.

Om två veckor ska det vara dags att fylla på med kletigt lim igen.


Rackarns så besviken jag blir om inget fastnar. Jag ska berätta hur det går, jag lovar.

När jag kom hem använde jag resterna i svampen för att smeta in en liten vit plastburk invändigt. Vitt är tydligen bra att använda i stall till exempel, den typen av flugor dras till vitt.

Den enda flugan som kom på besök tog sig med lätthet ut igen. 😱


Pilen visar var jag hängt fällan. En bra bit in från nyfikna hästmular och inte i närheten av där människor rör sig.

Kan det inte vara i morgon redan nu? Vill se om något fastnat.

Annars?

Har jag varit på fantastiskt roligt, lärorikt och mysigt tantridläger.

Jag har ont i benen, träningsvärken avslöjar vilka områden jag fick hjälp att fokusera på i bästa centrerad ridning-anda.

Måste smälta intryck. Bearbeta lite stolthet som fått sig lite törnar (bara bra), helt enkelt formulera mig. Inlägg kommer! Och uppföljning på fällan förstås.

1 kommentar:

  1. Hej. Jag hittade ditt blogginlägg ang sticky trap. Dock hittar jag ingen utvärdering o tankar om huruvida den funkar eller dj

    SvaraRadera