söndag 24 juni 2018

Maten på Island - så fantastiskt god!

(Torkade torskchips med brynt smör och picklade alger som tillbehör)

Nu är det inte bara Juppe som är intresserad av god mat i familjen (jo, familjen - Juppe hör definitivt dit).

En av fröjderna med att resa är att få äta ny och spännande mat. I den bästa av världar är den god också.

Å vad vi åt gott på Island!

I Reykjavik hamnade vi en kväll på Matur och drykkur. En modern restaurang med en avsmakningsmeny som jag nappade på. Torskchipsen var en av förrätterna. En annan var:


Dubbelrökt fårfiol med hemgjord fetaost och lite honung ringlat över det hele.

Tredje förrätten var:


Isländskt knäcke med skyr, torkad och riven forell, riven pepparrot och stenbitsrom.

Mmmm.

Och så en fisksoppa på det med dillolja, isländska musslor, hemodlade russin, hälleflundra och en sky av gräddig soppa hälld över det hele. Mycket god, spännande och fina smaker mot varandra.



Min varmrätt - lammfilé. Faktiskt det tråkigaste på menyn. Det som var kuligast var tillbehören, picklade vinbäret var skojsigast.


Gissa djuret.
Jepp. Helt rätt. Blåbärsflamberat torskhuvud.
Mycket gott. Det satsade en av kompisarna på som huvudrätt.


Efterrätt 1 som inte gick att få ned. Kaffe med grädde och brennivin. Fy för den lede och onde.

Byttes ut mot:



Efterrätt ett: blåbärsgranité med ngt skyrigt tror jag och något knaprigt. Gott, gott.

Ska absolut härma granitéidén. Mycket roligare än sorbet.


Klenäter med kolasås gick att få ned.


Det här fick vi till de söta efterrätterna. Milt besk Börkur, ngt spritartat som var smaksatt med bland annat björkbark. Så gott att jag faktiskt köpte några småflaskor med mig hem.

Vaddå?

Himla tjat om mat?

Ja, det är ju meningen med livet. Det är jag och Juppe överens om.

Och det var inte bara på restaurangerna i Reykjavik som det var god mat. Vi fick supersmaskiga lammkottletter när vi bilade upp till Akureyri, på en mack / snabbmatställe.

Vi åt gott varje dag faktiskt. Dyrt? Mjaäh. Lite dyrare än hemma kanske, men inte så en svimmar. Och jag är i alla fall värd god mat när jag har semester - så det så. Det är mitt sommarbete både för kropp och själ.


En så här fin grej hade de utanför restaurangen Matur och drykkur. Och mjo, pålle var väl ungefär som första pållen jag red på Island. Får skramla ihop mig och skriva om det också.

Juppe då?

Jodå. I dag följde mannenvännen med och fotade. Juppe var lite uppe i varv, så vi cyklade / travade till stallet och fiffade oss där. Sedan sprang vi lite till på ovalen och så fick faktiskt Juppe trava hela vägen upp till sommarhagen. Det borde ha gjort att han blev av med lite överskottsenergi.

En duktig fis är han, min Juppe.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar