måndag 5 mars 2018

Bästa ligghallen för lösdriften - tips inför bygget!

Det ska inte vara för lätt att ha mig och världens bästa Juppe som hyresgäster (eller ja, Juppe är ju hyresgäst, jag bihang). Det är så spännande att skrota runt och kika på allt som händer på gården.

Senaste projektet är en ny ligghall till en av valackflockarna.

Bäjeby-Magnus vet precis numera hur han vill bygga ligghallarna, flera prototyper finns ju i de andra hagarna. Även om de andra ligghallarna är okej så finns det ju alltid, alltid de där grejerna som kan bli bättre.

Och varsågoda! Magnus bjuder på bästa tipsen inför bygget (här kommer det där med inte så lätt att ha mig i närheten in. Jag gjorde webb-tv med Magnus bara för att det är så kul att filma).

Skicka gärna kärlek till Bäjebyarna via deras facebooksida. De är så bra, snälla och trevliga! Jag tycker det är generöst att bjussa på tips.


Sist men inte minst två saker som du måste ha koll på:

Takplåten till lösdriften ska vara kondensskyddad. Det finns plåt som har som en lite filtig undersida och har det skyddet från start, det finns också speciellt färg att måla plåten med och så kan en förstås använda kondensväv under plåten.

Allt efter tycke och smak och plånbok.

OCH, självklart måste du ha koll på hur stor lösdrift som behövs till just din lösdriftsflock. Jordbruksverket har regler att hålla sig till, bäst är nog att dubbelkolla med din länsstyrelse innan du börjar bygga.

Ska du ha hyresgäster och en flock över tio djur krävs tillstånd, men det vet du säkert.

Vad Juppes coola kompisar tycker om nybygget?




Bra, så klart.


Men Juppe, varför står du mol alena i en annan del av hagen? Du är väl inte sur för att jag fotar lite kompisar?


Jag är inte sur. Men först markarbetar jag duktigt, sedan får jag en pluttgodis och ingen uppmärksamhet.

Vad ska vi göra i morgon? Ska jag dra ett timmerlass för att få en mulklapp? (Mutter, mutter).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar