tisdag 21 november 2017

Snöstyltor - varför?

(Riders in the Snow in the Haagse Bos,
Anton Mauve, 1880)

Näej, inte sjutton ställdes den här ridturen in på grund av snö- och isstyltor under hästarnas hovar.

Men hur gjorde de då? Förr i tiden. Jag kan inte tänka mig att något slag vintertid ställdes in heller på grund av styltor.

Tell me.

(Måste bara länka till den underbara diskussionen kring detta på Juppes facebooksida. Jag fick reda på att det tillverkades snöskor åt hästar förr i tiden och att slag visst ställdes in. Härsket fårfett och ull förekommer också i svaren på min fråga.)

Jag och Juppe tog oss över gårdsplanen i dag. Wihoooo. Sedan tog det stopp. Snö/isstyltorna under bakhovarna gick att peta bort ganska snabbt. Fram satt de som berget. Läbbigt med hala hovar på betonggolv.

Vi lääääääängtar efter besök av hovis nu.

(Stadsgezicht met door paard getrokken slee,
Rienk Jelgerhuis, 1765)

Ja jädrar. Sedan ska vi ut på äventyr, så det så.

Attsingen rent ut sagt. I dag som det var så ljuvligt väder också (i mitt tycke). Tre, fyra minus och en himmel målad i akvarell av Lars Lerin.


Rädd om min juppesnupp blir jag också. Tänk om han trillar och slår sig. Eller får fläkskador. Eller får stryk och kan inte springa iväg tillräckligt fort.

Har du tråkigt? Här kan du kika på min samling konst med hästar som motiv i Rijksmuseums samlingar. Där får alla samla :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar