torsdag 21 september 2017

Tinna är dräktig!


Flapppafffff, sa blixten rätt i veterinärens lilla bärbara dator när jag väl fick chansen att fota underverket som syntes där på skärmen.

Jag hade fullt upp med att hålla Tinnas nykammade svans som fortfarande doftade ljuvligt av pälsglans när veterinären rotade för fullt där inne i Tinna för att leta efter befruktade "ägg".

Jag hängde helt enkelt inte med i veterinärens intresse för den lilla skärmen som visade Tinnas inre.

Kanske var var jag rätt avstängd mentalt också. Vågade liksom inte hoppas på så mycket.

Tinna som är så lugn och värdig ville inte VARA MED OM DET HÄR!

Hon backade rakt på veterinären. Nja. Han är rutinerad, så Tinna backade liksom förbi honom.

Vi tror alla att hon redan visste och ville skydda sitt lilla ägg.


Här då. När jag fick chansen att titta noga. Det mörka runda är en fosterblåsa (ägg?). Det vita längst ned som är liksom lite nedtryckt på mitten som ett tuggumi någon tagit ett litet gnafs i - är fölis!

Herreminje.

Jag har glömt allt om dagar. Definitivt har jag glömt allt om hur vi räknade på fingrar och tår och kom fram till - början av augusti. Om fölis vill vara kvar i Tinnas varma goa mage så blir det kanske leverans i början av augusti.

Veterinären stirrade upprört på mig när jag frågade hur vanligt det är att föl inte vill bo kvar och sa Scsschhhhhh!

Tror inte jag fick något rationellt svar, men jag håller med honom.

Scccssshhhhhh! Som i en flaska öppnad bubbel.Wohooooo! Tänk om det ett litet föläventyr har börjat nu?

Tänk om det blir en fläckig typ?

Tänk om det blir en liten cowboy-häst? Blir alldeles nöjd om det blir en röd, svart eller brun också. Bara det blir.

Oj, oj.

För människor brukar graviditetstiden beräknas till 40 veckor.

En pungråtta är dräktig 12-14 dagar men bär sedan sin outvecklade unge i pungen.

En elefant är dräktig i knappt två år.

Valar är dräktiga mellan nio och sexton månader.

Hästar är dräktiga ungefär 11 månader, men det kan variera ganska kraftigt berättar Hippson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar