fredag 21 juli 2017

Världens bästa töltpolis!

11 april 2017:

Yep. Bad äldsta dottern på Bäjeby följa med som töltpolis på ridturen i dag.
En tonåring som både är påläst, skicklig och kan hantera tanter med flyktig stressandning eller ingen andning alls. Vore jag förälder skulle jag vara så stolt att jag sprack. Nu slapp jag det och kunde bara njuta av tryggheten coachningen betydde.
Jag visste att du skulle klara det hela tiden! sa Juppe.
Ja, eh. Jättebra inställning Juppe, sa jag. Men jag var liksom lite rädd att du skulle halta, eller bara gå på bogarna. Men Matilda sa att du använde bakbenen mycket mer än hon trodde att du skulle göra.
Det tar jag liksom som ett tecken på att jag ändå lyckas rida dig rätt okej. Trots att jag är livrädd.
Och du var fantastisk Juppe, sa jag.
Jag vet, sa Juppe.
Japp. Så var det med det. Både Matilda och jag var överens om att Juppe fuskar med att knixa av huvudet bakom lodplanet med en krulledutt. Det är ingen picnic att rida Juppe just nu. Det kräver konstant jobb och passning.
Men – under tiden vi red krulleduttade han färre och färre gånger. Och vi töltade i uppförsbacke och vi galopperade med ett prydligt stopp. Det blev bara problem på hemvägen när Juppe hade avsevärd energi över.
Det bidde one-rein stop. Suck.
Å andra sidan osuck. Han vill gå framåt, det är jättebra. Nu ska jag bestämma att han får gå lagom framåt så att han inte gör sig illa.
Det blir mer ridturer med Matilda om hon vill förstås.
Nejmen vad-fn. Jag måste gå till frissan. Vi börjar till och med anlägga samma frisyr, sa jag till Juppe.
Gud vad guuuuuuligt sa Juppe.
Grmphf, sa jag.
Baldur II som stått och tittat på oss gav upp och lade sig ned bredvid oss för att rulla i kvällssolen. Bra uppvärmning inför kvällshöet.
Aaaaahhhhh.
Tänk om en skulle . . . sa Juppe.
Ahhhhh. Svalkande lerpartiklar mot glansig och nyborstad päls. Finns det något bättre.
Tror inte det. Jag riktigt känner hur pälsglansen i svansen liksom ger upp.
Vad fånler du åt Juppe?
Det har du inte med att göra, sa min kompis.
Titta matte, titta! Korkskruven! Känner du igen den? Aahahahahahahaha.
(Juppe special under ridning för att få känsliga mattenerver i dallring. Halsen vrids i 395 grader och får begreppet ”gå emot tygeln” att kännas futtigt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar