lördag 22 juli 2017

Stora bajskotte-dagen

30 maj 2017:

Äntligen regn!
Både jag och Juppe njöt av det fantastiska vädret.
Jag och Juppe höll också på med det som alla i stallet pysslade med. Att fånga in pinfärska bajskottar att trycka ned i en plastpåse för att kunna göra ett träckprov.
Genom att analysera hästens bajs får man reda på om det finns skadliga parasiter i hästen, blir svaret ja kanske rutinerna kring hagarnas skötsel måste ses över. Det har aldrig varit ett problem på Bäjeby.
Tryggt med träckprov.
Jag och Juppe promenerade sisådär tre kilometer, halvvägs med fint sällskap av Frami o Co.
Vi gick av och på släpet (han börjar bli riktigt cool min kompis!).
Juppe fick äta absurda mängder gräs och började se mer och mer undrande ut.
Väl tillbaks i hagen fick Juppe behålla grimman på. Juppe såg mer än undrande ut.
Jag släpade med hästen till toahörnan vid vindskyddet. Snälla hästen såg plågad ut, kompisarna stod och åt hö. Sedan nosade han på en bajshög och lyfte snällt på svansen.
BINGO!
Juppe stirrade nu förfärat på mig när jag berömde honom för högen och tryckte i honom en godis.
Släppte kompisen fri och pysslade med att ta lite olika prover från högen och trycka ned i bajssamlarpåsen. Ha, haaaaaaaaa.
Fin färg! vrålade jag till kamraten (syftade på kulören på kottarna). Han vägrade titta på mig.
Grönt och tjusigt, eller hur? Juppe är redo att släppas på sommarbete när det blir dags i juni, nu har magen vant sig vid färskt och saftigt och kolhydratrikt gräs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar