lördag 15 juli 2017

Rollatortempo och förvända slutor


Det är ingen ordning på vårt bloggliv. Men vad gör väl det, det är semester. Juppen jobbar mer än någonsin, det är fortfarande underbart. I onsdags fick vi en välbehövlig straightnesslektion av Karin Wåhlin.

Jag ville checka av hela programmet av övningar så att vi gör dem rätt.

Yep. Såg bra ut, men under slutorna ska jag tänka mer flow och tänka på att bevara gångarten än att Juppe ska puta någon viss grad med rumpan. Bara genom att tänka på hans bakfötter så gick det bättre. Det är så jädra häftigt.

Ny utmaning: förvänd sluta på en ellips. Jag går framför Juppe, han ska behålla slutan i en mjuk böj åt "fel" håll. Marijke De Jong är en stor förespråkare av "rollatortempo" när en är ny på en övning. Älskar det.

Jag och Juppe (såg hur alla kugghjul i Juppes huvud riktigt rullade och stånkade och plinkade och plonkade) klev verkligen ett steg i taget genom kurvan. Vi tänkte på bakfot, bakfot - jag kikade på rätt fot. Och si, det gick gick! Inte bara en gång utan flera.

Wohoooo!

Nu har vi något kul att göra på åkerkanterna dagarna det är dags för markarbete.

Traven fick godkänt också.

Men - Juppe var stelare i ena varvet igen. Ska bli duktigare på gymnastik, det är ju bara så roligt att flänga fram i naturen på min häst. Det värsta är att han tycker det är lika kul.

Det var onsdagen. I torsdags tror jag vi tog en kvällspromenad i skogen, jag till fots. I går kväll susade vi fram på åkerkanterna i både trav, tölt och galopp uppfriskade av ett underbart sommarregn.

Direkt efter helgkursen fick Juppe slippa mig i två dagar. Tror han behöver det. Kanske ska han få slippa mig en vecka eller så i höst när betet blivit mer energifattigt.

Jag vill ha 15 veckors semester. Njuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar