lördag 24 juni 2017

Trevlig galopp på ovalen - inte illa

19 november 2016:

dsc_0007
En blåsig dag kan betyda en lättare hispig Juppe. I dag var han en filbunke. Han kom lunkande i hagen när jag ropade (blev omkörd av en påtagligt sur Mackan som dessutom kickade åt vårt håll – men på behörigt avstånd).
Vi fick så enormt fina drygt 40 minuter. Jag gjorde allt enligt skolboken. Vi startade på ridbanan från backen, Juppe klev in så fint med sina bakben.
Satt upp, checkade halter och igångsättningar och tempon. Juppe blev mer och mer med på noterna.
Då gick vi ut till ovalen.
Nu är det inga problem att skritta lugnt där. Det är så skönt. Juppe kanske har trott att jag vill flänga i 180 där (gud nej, inte jag heller).
Världens bästa häst verkar komma ihåg allt. Han tar mina krattiga galoppfattningar (i riktning bort från stallet) och lade sig i en mycket behaglig galopp på raktsträckan. Inga problem att sakta ned.
Tölten har vi svårare med, troligtvis för att jag också spänner mig. Där tänker jag att det är bra att ha riktning mot stallet för att få lite extra tryck. När jag mesar blir det pass.
Annars tror jag det är en helt okej tölt (energifattig skulle en tränare nog säga).
Och avspänd trav är inga problem, där ställer jag mig i lätt sits helt enkelt för jag vill inte störa Juppe.
Juppe blev lite svettig i vinterkostymen, det blev jag med. Lite andfådd blev han också. Superbra tänker jag. Snart kanske vi vågar ta i lite mer.
Å, du tog med riktiga kameran i dag, sa Juppe nöjt.
dsc_0025
Du vet att det snart är jul, va, fortsatte han.
Jajemen, sa jag. Och så berättade jag att jag faktiskt redan köpt Juppes julklapp. Ledtråd: mjuk och ullig.
Åh, en människovalp! sa Juppe.
Nejmen, de är ju inte ulliga när de kommer ut. De ser mer ut som kala råttor, fast utan svans.
Nähä, sa Juppe. Då kanske det är en katt?
dsc_0028
Vi är väl överens om att det inte är ett renskinn, fortsatte han misstänksamt.
Japp, sa jag.
dsc_0029
Du är så snäääääällll, sa Juppe.
dsc_0030
Supersnääääällllll. Kan man tänka sig att komplettera den där mjuka julklappen med till exempel lite spänstiga äpplen?
Det får du ju varje gång vi träffas, sa jag.
Nej, du glömde tyvärr det, sa Juppe. Du börjar bli lite glömsk. Fast det gör inget.
dsc_0031
Det kan du ju inte rå för.
Luktar svett gör du också, men det kan du nog heller inte rå för.
dsc_0034
Ett råd i all välmening, sa Juppe. Du kanske borde rulla dig.
dsc_0036
Finfin idé, sa jag. Men jag åker hem och tar en dusch istället så syns vi i morron!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar