tisdag 20 juni 2017

Tänk att jag både kan och vill

Så skönt. En lugnare och fridfullare dag. Lite läbbigt på skötselplatsen, men inte alls som det kan vara.

Fint sällskap av unga fröken Vinka på en runda som blev lite längre än vad vi brukar ta. Juppe orkade fint med lite pust-pauser. Kondisen ska nog komma.

Ljuvliga kvällar. Jag kommer ihåg när Vinkas matte spontant sa om hästlivet på Bäjeby (innan hon köpt Vinka):

- Tänk att jag kan rida ut så här. Tänk att jag vill!

Precis så är det. Tänk att jag både kan och vill.

Och så lite skönt haghäng på det.

Fantastiskt svarta och blanka Mackan vill alltid hälsa och prata en stund.

Vad gör en inte för lite uppmärksamhet.

Saltstenen har nästan alltid något besök. Patti biter loss stora bitar och knaprar.

Unge Herr Barracuda var bussig mot farbror Dynan och kompiskliade med honom.

Det syntes hur skönt det var att få svansarna riktigt genomkliade.

Så snällt, tänkte jag. Barrisen börjar bli vuxen på riktigt.

25 meter höll vuxenheten i sig.

Baldur II hittade en oerhört skön klipinne. Kolla överläppen.

Japp, japp. Lugnt och fint än så länge.

Mackeluren.

Och så korvmackamentet i sol. Då syns det är pälsen går lite i brunt. Inte annars.

BUUUUUUU, vrålade Barrisen (lägg märke till chefen Frami som betar i bild).

Ha, HAAAAA, jag fick visst SPUNK!

Den som har huvudet högst upp vinner. Sorry Barris, du får växa på dig lite till, eller använda platådojor.

Hm, tänkte jag. Det är alltså så här killarna får stora bitar päls bortbitna från kinderna.

(Som sagt, lägg märke till Framis coola framtoning under bråket. Är de värda någon uppmärksamhet? Knappast).

Barris gjorde en snygg framryckning. Bara för att mötas av . . .

Hupp. En rumpa!

Uj. Och till rumpan hörde det bakben.

Och där tog lektålamodet slut (eller hur Frami?).

Bättre fly än illa fäkta.

Hä, hä. Du är rolig du, sa Mackan.

Sicken hårprakt.

Frid.

Juppe som brukar söka mitt sällskap är mycket nöjd med att jag fotar andra hästar. Han vill vara lite i fred just nu.

Tror det är gruffet vid skötselplatsen som smittar av sig på hagmyset också.

Frami gick i stå med huvudet mot magen på en präktig gran. Såg rätt kul ut.

Sedär. Det blev en ljuvlig sommardag - igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar