torsdag 1 juni 2017

Svordomarna rullade över nejden

14 juni 2016:


Svordomarna rullade över nejden


Jag bestämde mig för att jag skulle ta extra gott om tid på mig i dag med Juppe.
Han har varit lite nervig och bästa boten brukar vara att göra mycket med huvudet. Jobba.
DSC_0083
Jodå. Grabben följde med så snällt. Men vid grinden tog det stopp. Grinden består av tre eltrådar med handtag som man får koppla ihop och hålla koll på.
Juppe gick snällt fram till grinden, men han vägrade att gå igenom.
Han stod fastfrusen.
Jag fick sätta tillbaks grinden, leda Juppe ett varv i en krusidull och så koppla loss handtagen och fortsätta igen. Han vägrade att låta sig ledas igenom.
Bagatell?
Icke.
I hagen bor en hel skock huliganer. Hade de stått i närheten hade det varit helt omöjligt att ens försöka få Juppe att gå igenom. Inte för att killkompisarna är dumma utan för att de är nyfikna.
Och eltrådar betyder skaderisk, det vet Juppe av egen erfarenhet.
Här gick gränsen för mig. Jag bassade Juppe och svordomarna rullade ut över nejden (stackars, stackars kvinna som bor granne med hästhagen). De gånger jag har använt spö som en allvarlig tillrättavisning på Juppe kan man räkna på ena handens fingrar. Ikväll fick han en riktig klatsch vid skänkelläget.
Jag kände att jag var tvungen att få igenom det här, annars blir hela sommaren ett helvete. Varje passering vid grinden hemsk och farlig.
Jodå, Juppe gick igenom och fick naturligtvis massor, massor, massor av beröm.
Jag hade bestämt mig i förväg för att promenera till stallet, sadla Juppe och rida honom när han är uppvärmd efter promenaden. Så blev det.
Vid stallet var Juppe mjukpromenerad och mitt ilskna humör hade svalnat. Vi fick ett fint pass på banan med bommar och allt. Juppe blir lättare och lättare att ha tygelkontakt med.
DSC_0086
Juppe gäspade hela vägen hem till hagen.
I morgon ska han få vara i fred.
DSC_0101
Så här ser kompisen Dynan ut sommartid. Han är allergisk mot knott och får ha specialpyjamas på.
DSC_0106
Några ur det yngre gardet. Busfrön.
DSC_0126 Det där orkade inte Juppe med, han ställde sig bredvid farbror Dynan och åt middag istället.
DSC_0128

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar