fredag 23 juni 2017

Sju sorters blommor i midsommarmagen

Juppe är en maräng. Det har han alltid varit.

I går blev det ingen träning, men det blev det i dag. Inte blev det markarbete, det är för kul att rida. Det blev en timme på Juppes rygg.

Han får bestämma hur länge vi ska galoppera på raksträckorna, när han tycker att det är lagom att sakta av gör vi det.

Sedan åt han sju sorters blommor på vägen mot hagen.

Dagen började förresten med en stroke. Svarta, stora, läbbiga bilen kom på grusvägen. Juppes alla mardrömmar slog in.

Och så vevades rutan ned och trevliga Annika satt där. Juppe nästan rasade ihop. Han sänkte halsen och såg nästan lite skamsen ut. Så bra att han fick upptäcka själv att det inte är läbbiga saker som kommer på vägen.

En bra dag igen alltså. Juppe är så fin, så fin när vi töltar i höga gräset.

- Sådär. Sju sorters blommor i magen. Midsommarafton och allt. Jag räknar med att få fölet i juni, sa Juppe.

-?

- Japp. Det blir ett föl i juni. Jag har ätit mig tjock och blank och fin. Jag är redo.

- Älskade hästen, det är bara tjejer som kan få föl. Det bara är så. En valack kan inte ha ett föl i magen.

- Det är orättvist.

- Jag vill ha ett litet föl (att bestämma över).

- Du Juppe, jag har lite nyheter där faktiskt. Vi ska få låna Tinnas mage, hon ska träffa en halvbrorsa till dig som är hingst. Då blir det föl.

- Det får vi fira! Flaggan i topp och lite extra gräs, så jag orkar leka (bestämma över) fölet. Antar att det blir en grabb.

- Uj. Det vet vi ju inte Juppe. Det blir bra vad det än blir. Om allt går bra. Och det blir ett föl. Spännande ska det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar