onsdag 28 juni 2017

Sedär, mycket lugnare i dag

15 januari 2017:

Japp, japp. I dag blev jag nästan uppmött vid grinden. Sol ute sol i sinne.
Hej kompis! sa jag. Välkommen tillbaks.
Hej på dig du, sa Juppe. Jag har inte varit någonstans. Du är lite underlig, men jag har ju vant mig vid det. Skulle nästan kännas konstigt med en normal matte nu.
Jag menar, skönt att du inte är så sprättig och rädd längre. Jag fattar ju att du inte varit ute och rest på egen hand, sa jag.
Som sagt. Trivsamt underlig är du, sa Juppe. Och eftersom han gillar att prata om sig själv i tredje person så fortsatte han:
En Juppe tittar lugnt och manligt på eventuella faror. Bedömer risker. Lyssnar noga. Tuggar på saken. Och går vidare med sin pinniga människa vid sidan av sig. Och det är ju tur för pinniga människor.
Så här: nu hör vi något på ridbanan. Juppen lyssnar. Juppen stuntar i det.
Svinbra, sa jag och muttrade lite inombords om att manlig mens kanske finns och att hästar eventuellt kan vara mångalna.
Snälla, kära nån, sa Juppe mästrande och överseende. Manlig mens? Ohohohohohoho. Det är nog bäst att jag promenerar dig lite. jag tror det får bli på ovalen så att du inte råkar ut för några överraskningar. Det verkar du inte tåla.
Har du inget att tugga på, undrade Juppe. Det kanske kan funka på dina nerver.
Matte, grabbarna och jag har pratat om det där med hårfärg på människor. Vi tror att din kanske ger anlag för nervositet.
Men det kan du ju inte rå för. Jag vill faktiskt inte ha någon annan sorts matte än den sort du är.
Du är lite sprättig, men också intelligent och livlig. Bra konversatör. Kul helt enkelt. Jag är nöjd. Vem vill ha en lobotomerad matte liksom.
Sådärja, sa Juppe. Nu har du nog fått lite lagom stimulans. Jag kan promenera dig tillbaks till hagen. Så får du ledigt sedan.
Jag tror att en människa behöver bara vara ibland. Få hänga lite med andra människor och bara vara. Bra för huvudet, sa Juppe.
Vad sitter du och gapar för? undrade Juppe. Man kan ju bli lite orolig för dig.
Och så gör du bara så här när du går på isen så går det bra. Tripp, tripp, tripp. Lugnt och fint.
Jaha.
Undrar vad Juppe ska hitta på med mig i morgon? Vi kanske går på ovalen igen då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar