lördag 17 juni 2017

På kurs hos Anne Fornstedt på Hammarby

16 oktober 2016:

En himla trivsam dag blev det. En lång trivsam dag.
Jag och Karin och Mackan och Frami åkte en knapp halvtimme för att komma till Hammarbyhästar. Jag är så impad av Karin som tagit utökat körkort för att kunna köra tyngre släp.
Lite meckigt var det vid gården, lite trångt. Det klarade Karin galant.
Om min hjärna kommer ihåg rätt så var vi sju ekipage som fick ett pass på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Perfekt.
dsc_0003
Hästarna var änglar och klev snällt på transporten (om jag någon gång ska köpa transport ska jag ha ett likadant som Karins. Dörrar därbak och ett kliv upp för hästarna istället för läbbig ramp, och fronturlastning).
Hästarna fortsatte vara änglar när de snällt hoppade in i varsin box i ett främmande stall.
Glorian föll på sniskan för Mackan när det var dags för första lektionen. Herreminje. Mackan var förvandlad till en ganska surmulen islandssnigel.
Hade jag varit på hemmaplan hade jag nog spruttat iväg i galopp för att väcka honom. Men nu var vi ju på kurs, då får man uppföra sig.
Min kompis var förvandlad till en karikatyr av en trött ridskolehäst och jag förföll tyvärr till en karikatyr av en elev som bankade fram sin häst för varje steg.
Vi berättade att vi gärna övade på övergångar och jag sa att jag vill ha hjälp att få igång motorn på Mackan. Men – lektionen bestod av mycket arbete på volt, viktiga saker som att få hästen att böja sig rätt och sätta sina ben under sig.
Mackan blev inte gladare.
Under lunchen fick vi en helt fantastisk fisksoppa. Fikabrödet ska vi inte prata om, förrädiskt gott.
Jag blev så otroligt glad för att det var så många som frågade hur det var med Juppe, det värmde hjärtat något otroligt.
Ännu roligare var det att höra att många förstår att jag inte kan ta bort Juppe utan sympatiserar med att man kan göra mycket kul med sin häst förutom att rida.
dsc_0006
Dags för rond två.
Mackan var lite piggare och lite gladare, och si – då blev jag det också.
Allt gick lite lättare.
Jag red faktiskt en kurs för Anne Fornstedt när jag och Juppe precis hade flyttat till Bäjeby. Här kan du läsa om det.
Anne är så fantastiskt bra och pedagogisk när hon förklarar gångarter, undra på det – hon är ju Feifdomare. Ska jag vara riktigt ärlig så var tävlingskursen snäppet roligare tycker jag. Tror Mackan hade taggat till mer på en ovalbana också, han ger järnet när han tycker det är kul (påminner om en viss Juppe).
Kul att vara två på kurs, och skönt att det inte var så långt att åka. Drömmen är att få göra så här korta och roliga utflykter med Juppe också. Då kanske lastningsproblemen lättar lite.
dsc_0008
Kolla: bred dörr för fronturlastning där fram och dubbeldörrar att kliva in genom där bak. Så perfekt.
dsc_0009
Coola och glada pållar som inte tyckte det var så bråttom att komma av. De hade ju ett helt hösegel med käk att förse sig från.
dsc_0010
Kul för hästarna med rejäl utsikt också tror jag. Inte bara en liten glugg till dörr. Och ett ganska stort fönster på Mackans sida.
dsc_0016
Tittut.
Svinhärlig dag. Roliga människor, fina ekipage, god mat. Tror alla inblandade sover gott i natt. 🙂

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar