måndag 5 juni 2017

Lyxmiddag med extra allt

17 juli 2016:


Lyxmiddag med extra allt


DSC_0002Det var inte lätt att hitta Juppe i hagen i dag. Alla grabbar hade fritt valt arbete och hade spritt ut sig på helt olika håll.
Till slut hörde jag ett mumsande bland slyet.
Hej, sa Juppe. Jag håller på att svälta ihjäl. Jag får jobba hårt för att få mat i magen.
DSC_0005Då tycker jag att vi tar en cykeltur, så kanske vi hittar något ätbart om du jobbar duktigt.
DSC_0009”Jobbar duktigt” fnyste Juppe. Här sliter jag för mitt liv.
Vi kom iväg i alla fall. Och eftersom Juppe knatade på bra bredvid cykeln så stannade vi vid avelsflockens hage. Ett perfekt ställe att fjäska för sin häst på.
DSC_0016Vi fick syn på vår lilla promenadkompis räven också. Kul.
Jättekul, sa Juppe. Nu ska vi se om du kan få upp trådarna på grinden. Du gör det så bra, så sätt igång bara.
DSC_0019Se vad du kan!
DSC_0025Sisten till ängen är en utspottad, halvtuggad syrsa!
DSC_0026Tut tut i backen, elva hål i nacken!
DSC_0028
DSC_0029Återhämtning är viktigt efter explosivt arbete, sa Juppe.
Varför går du och slafsar så? Du kommer aldrig att få några lårmuskler.
DSC_0036Och så ska man stretcha efteråt. Också viktigt.
DSC_0042
DSC_0043Bantar du? undrade Juppe.
Jag är bara inte så sugen i kväll, sa jag.
Hm, sa Juppe. Jag vet inte om jag tror på det där.
DSC_0049Titta Juppe, sa jag. Växtligheten i hagen är så hög att din svans släpar på blomstren. Så fint.
DSC_0050Jag vet, sa Juppe.
Det måste vara fantastiskt skönt att ha en sådan självkänsla som du har, sa jag.
DSC_0055Självkänsla? sa Juppe.
Det har väl alla? Om inte du känner dig själv, vem ska göra det då?
DSC_0056Mjaäh, sa jag. Självkänsla handlar väl mer om att man tycker om sig själv och att man inte behöver andras uppskattning för att må bra. Eller tycka att man är bra.
Det kanske mer är en människogrej.
DSC_0057Min självkänsla föreslår att vi sover här i natt, sa Juppe. för att vi är värda det.
Men flocken då, sa jag. Dina grabbar? The polers?
Äh, skit i dom, sa Juppe. Jag tror att jag kanske är en häst som mår bäst i sällskap av en ovanligt vacker och klok människa. Som du ungefär.
DSC_0058Fjäskis! sa jag. Fast du är en söt fjäskis.
Hur söt, sa Juppe.
DSC_0063Hur söt?!
Jättesöt, sa jag. Men inte så söt att du ska sova i den här hagen i natt. Eller sova och sova. Du skulle väl äta ihjäl dig.
DSC_0064Äsch då, sa Juppe. Vi skulle ju kunna prata och ha hur trevligt som helst. Titta på korna i hagen bredvid. Mysa. Spana efter räven.
Åh, jag undrar om jag tycker bäst om dom blå eller dom gula blommorna. Jag har så svårt att bestämma mig.
Jag ska bara nippra lite till.
DSC_0065Men ahahahaha Juppe. Du har liksom fettdepåer framför ljumsken. Du har som små kuddar där.
Ja, jag älskar dom, sa Juppe. Visst är de trevliga! Det känns så tryggt. Jag måste ha fler inför vintern.
Jag samlar på valkar!
DSC_0071Jo. Det är nog dom blå jag gillar mest.
DSC_0073
DSC_0079
DSC_0083Ja, här skulle man kunna bo, sa Juppe.
Jag tycker vi flyttar in!
Men det kommer väl ändå att bli lite ensamt, sa jag. Du kommer att tröttna på mig fortare än kvickt.
DSC_0089Dumheter, sa Juppe. Jag verkar få både de blå och de gula blommorna för mig själv. Så vi ska nog trivas tillsammans du och jag.
DSC_0092Du är kul du Juppe. Men du, människor sover sisådär åtta timmar i sträck och vill ligga i en säng på en mjuk madrass. Med täcke ovanpå, så man slipper frysa. Vi har ju inte så mycket päls.
Så nu börjar det bli dags att dra sig mot grabbhagen igen.
DSC_0093Redan?
Vänta!
DSC_0096Näej. Allvarligt. Jag måste gå och lägga mig. Jag ska jobba i morgon. Måste sussa vet du.
Det har varit en härlig sommarkväll, men nu måste jag hem.
DSC_0100Va, sa Juppe. Nu hörde jag inte riktigt.
DSC_0101Det här måste du ändå testa, sa Juppe. De här gula killar jätteroligt på läppen när man äter.
DSC_0102Gör det då. Testa får du se. Om du kör ned huvudet rejält, så ska jag kolla lite mer åt ett annat håll.
DSC_0103Så. Nu räknar jag till tre så får vi se om det syns någon människa när jag räknat färdigt.
Du kan inte räkna Juppe. Det är enda felet med din plan. Och så kanske det att vi måste gå hem nu.
DSC_0104Sedärja. Nu kommer trollen också. Börjar bli lite farligt för en liten människa här.
DSC_0107Men hemåt cyklade vi. Vi sa godnatt till kossorna.
DSC_0109Allvarligt? Ska du lämna mig här i den lilla magra hagen. Har du någon aning om hur mycket de andra grabbarna äter?
Jag kommer att bli som en sticka!
Nähärå, sa jag. Jag tror jag känner igen dig i morron när jag kommer. Puss på mulen och ha det så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar