måndag 5 juni 2017

Juppe har fått en kapson


15 augusti 2016:

Inom islandshästvärlden är det vanligt att använda kapson, inte minst till unghästar.
Jag har aldrig använt en förrän Juppe fick en i går.
DSC_0087Vadfalls? Ska jag ha en snabel?
Juppes kaspon är från Fakur. Det här var ovant för både Juppe och mig. Jag tror nog att det ska bli lättare att ställa Juppe när trycket liksom kommer rakt från mulen. Tror det blir tydligare än när snöret dinglar under hakan på ett ganska löst sätt.
Vi testar helt enkelt.
DSC_0088
En kapson ska tydligen sitta ganska lågt. Juppes ska få några hål till. Vi härmade lektionen i dag på egen hand, jag märkte att lädret gett med sig lite så jag ska göra några hål till.
DSC_0089Tränar-Karin hjälper till med alla snoddar. Hon tycker det är smidigast att ha en tunn läderlina där fram, en longerlina.
DSC_0090
DSC_0091Min fantastiska häst var fantastisk i dag också, trots att vi inte hade stöd av Karin.
Fy för den ledes vad det är svårt att få till allt i rätt ordning. Typ uppmuntra Juppes inre bakben att lyfta lite extra genom att peta med spöet i skänkelläge – när benet är i luften.
Gluäk.
Juppe var bättre än mig. Jag hinner i alla fall inte vara rädd för att se Juppe knycka till av smärta när han går i fel läge (nej, det har aldrig hänt i skritt. Bara i trav på volt).
Jag har för mycket att tänka på för att ha hjärnkapacitet till mer än att gå på en volt. 🙂
Inte alla är stormförtjusta i kapsoner. Så här skriver Markus Ridakademi. Å andra sidan säljer han själv kapsoner. Här skriver han också hur de ska sitta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar