lördag 17 juni 2017

Fantastisk skritt och räsergalopp

25 oktober 2016:

img_1970
Han är söt utanpå min Juppe, men lite ond innuti. He, he.
Näej, skojar bara.
Han är världens bästa Juppe så klart. I kväll hade vi sällis av Hulda o Co på ovalbanan och jag tror att båda pållarna verkligen uppskattade det.
När Juppe väl förstod att det är skritt som gäller så blev skritten verkligen så där underbar som den verkligen är. Lååååånga kliv och rytmiskt och lugnt och fint. Som meditation för både ryttare och häst.
Egentligen tänkte jag att det faktiskt är bra att bara skritta på ovalen någon gång emellanåt. Man måste ju inte ge järnet där. Man måste inte lära sig att ge järnet där.
Sedan trillade den lilla tanken bort.
Juppe var ju så mjuk och fin och sänkte huvudet när jag påminde och bad om det till och med när jag hade tygelkontakt. Då kan han ju få springa lite som belöning?
Visst?
Vi testade lite tölt. Kändes bra.
Frågade Hulda o Co om de ville hänga med på en galopp. Visst! Och galoppen längs en långsida blev jättefin och lugn och harmonisk och tog slut i god tid före kortsidans böj. Äppelbit blev det också.
Hm. Det var ju himla kul det där.
Hulda o Co sa att om vi ville ta lite galopp så kunde vi göra det. Då ställde de sig bara vid sidan om banan att tag.
Jo. Det ville vi nog.
Nu var Juppe vänd mot stallet, och kanske var det dumt. Galoppfattning från skritt var inga problem.
När Juppe hade fått upp lagom lokomotivfart närmade sig böjen väldigt fort, det var ett problem. Med nöd och näppe kunde vi ta den.
Nu fick inte Juppe sakta ned, vi töltade ett varv och jag stannade bortanför ingången. Juppe flåsade men såg samtidigt väldigt, väldigt, väldigt nöjd ut.
Jag känner som sagt inte att han vill bli av med mig. Jag känner en väldig massa energi och en Juppe som kanske helt enkelt glömt att jag bestämmer från ryggen.
Om jag blir rädd? Näej, faktiskt inte. Helt galet nog sitter jag och fånler (inte bra, tror Juppe känner det). Jag är ju samtidigt så himla glad att min pålle har livslust och spring i benen. Koll vill jag ha, det får vi öva på.
Bra kväll. Alla var nöjda. 🙂

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar