måndag 5 juni 2017

En kostbar mule

8 augusti 2016:

Alla hästar lyfte på huvudet för att spana in tvåbeningen som vrålade heeeeeejjjjjj i hagen i dag. Utom Juppe.
Hans grästuva var oerhört intressant. Mycket mer spännande än mig faktiskt.
DSC_0002Höet i stallet dög inte heller, förrän jag hämtade nytt i en påse och prasslade upp det framför mulen.
I dag var det lite att borsta bort. Trevligt. Massor av styngflugelarver på benen och bogen också, mindre trevligt.
Juppesnupp tinade upp så småningom. Trevligt på ridbanan hade vi också, där låg redan bommar och koner stod uppställda. Vi körde ett lätt pass och testade att backa över bommar för första gången. Det gick bra!
Juppe har inte alls samma fart när vi backar som han hade innan skadan. Undrar vad det beror på.
Vi får öva mer helt enkelt.
DSC_0004
Egentligen hade jag tänkt ta sura gubbens runda i skogen i dag, men det känns inte bra med en häst som är lite trumpen. Bra att känna av varann på banan först. I morgon tror jag det går bra.
DSC_0005
Vi får se, sa Juppe nådigt.
DSC_0012
Efter ett besök i toahörnan kom han i alla fall tillbaks till mig för att hänga lite.
Vi gick och strosade och ”betade” lite.
Jädrars vilken mage Juppe har nu. I motsats till så många andra hästägare har jag inte alls ångest över min tjocka häst. Det här kan jag unna honom. Men jag skulle heller inte våga låta honom bli så tjock utan våra promenader.
Jag vet att han har fart på magen, dricker bra och rör på sig.
DSC_0014
DSC_0015
Lyxhagen har minsann ett äppelträd precis utanför tråden. Jag plockade två åt Juppe. Först provsmakade jag, tänker att äppelkart inte är något för hästmagar. men de här småttingarna var faktiskt riktigt söta.
DSC_0019
Då tyckte Juppe att det räckte med umgänge. Kollegorna kallar, sa han och spänstade iväg i korridoren mot hage två. Lyxputtar är vad de är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar