torsdag 1 juni 2017

Dressyr-Muppe

22 juni 2016:


Dressyr-Muppe


Näej. I dag hade Juppe helst stannat hos sina polare. Jag väckte inget större intresse.
DSC_0027
Men härligt sommarfeta hästar ska ut och gå. Så är det bara. Och extra viktigt är det för runda gossar som sprungit bredvid en cykel och kanske blivit lite stela. Så sorry Juppe!
IMG_1062
Det bidde 2,5 kilometers promenad till stallet, eller rättare sagt ridbanan.
Det är bara på ridbanan vi får lite ro när vi tränar. Eller. Ro och ro.
Juppe lyssnade inte ett skit på mig för att vara helt ärlig. Jo, han lyssnade pytteytte. Jag höll emot i tränset för att få Juppe att sänka huvudet. Och efter vad som kändes en kvart gjorde han det. Fick stillsamt beröm, tuggade och gäspade.
Bra! Jublade jag inombords (helt i onödan). När det var dags att ta ett steg, alltså inte springa iväg eller inte tänka efter utan verkligen fråga mig – hur många steg vill du att jag ska ta så gick han i stå.
Han imiterade en ko.
Straightness training som ska plocka fram allt harmoniskt och fint inom häst och ryttare fick mig att koka. Hade jag haft en elpistol hade jag använt den. Nu stod jag och pickade envetet i skänkelläge på Juppe med spöet.
Juppe sänkte ögonlocken på halv stång och stängde ute mig och världen. Aldrig att han skulle ta ett steg för mig.
Bah.
Hästhelvete.
Jag höll mig lugn och pickade på (snyftade inombords när jag tänkte på vad tränaren sa om våra känsliga hästar, det räcker att skapa en luftvirvel med spöet för att de ska känna det mot sin hud).
Juppe sprang fram tre steg.
Jag backade honom, och så började vi om.
Vrålade som en ilsken femåring inombords.
Jo, grabben gjorde som jag bad honom på båda sidorna. Då nöjde jag mig. Det tog en evighet.
Juppe gäspade och gäspade och tittade surt på mig.
Vi gick till hagen igen. Han nafsade demonstrativt i gräs och i buskar. Han får inte äta när vi går.
DU ÄR TRÅKIGARE ATT VARA MED ÄN ATT TITTA PÅ GRÄS SOM VISSNAR, sa Juppe.
Japp.
Men i morgon är en ny dag.
Då kanske vi ska gå i skogen? Törs inte cykla så många gånger per vecka. Det är verkligen inte så lätt att vara kul och spännande alla dagar i veckan för en häst med trasig bog.
DSC_0037
Hejdå! sa Juppe i hagen.
DSC_0039
DSC_0040
DSC_0043
Ja visst jädrar, salt vill jag ha, sa Juppe och sabbade sin coola sorti lite grand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar