tisdag 27 juni 2017

Bildbomb: snöglada islandshästar

11 december 2016:

Tjänare, sa Juppe när jag skulle hämta honom ur hagen. Det passade honom perfekt att få tillbörlig uppmärksamhet.
Och kanske godis?
Jobba först. Godis sedan. Sånt är livet.
Deppigt, sa Juppe. Men släppte besvikelsen mycket snabbt.
Lite stallvärme så att isdreadsen i svans, hovskägg och man tinar och lite hö så är man på banan igen.
Lite trevlig stallhäng och sedan skutt ut längs åkern på baksidan av stallet. Ridbanan var glashal, vågade inte. Juppe har bara två broddar på varje tass.
Det blev trivsamt varmt i vinterkappan i dag igen. Phu. Höga knälyft i ganska djup snö. Perfekt träning för en häst tänkte jag och så fick jag motion på köpet.
Juppe blev riktigt inspirerad på åkern, körde mulen mot vinden och frågade:
SASSABRASSAMANDELMASSA?
Öh, näej, sa jag. Skritt.
Juppe gjorde några improviserade och väldigt runda och fina skutt. Galoppfattningar typ. Fast bara ett steg. Han tyckte själv att han var lysande som ändå löd mig.
Mer jobb än så blev det inte. Mer mat och skutt ut i hagen.
Bäbibarracuda ville prata lite om livet och det och så.
Matte tål inga bäbibaciller röt Juppe.
Vi gick till skogshagen för att fota och mysa.
Frid, sa Juppe. Ah, rymd och ändå närhet till min egen godismaskin.
Nähä. Inget godis? Det gör inget. Titta, jag skrapar fram något jättegott här. Alldeles själv. Inga problem.
Se! Ett grässtrå till mig! Eller är det ett barr?
Om jag gör en baklängessartomortal – blir det godis då?
Eller här! Titta här! Min bästa imitation av Donald Trump!
Eller vänta, vänta, kanske av Juppé! Vilket trevligt namn förresten.
?
Vad gör du där uppe?
Tar bilder av en snygging förstås.
Jag tyckte jag hörde en godis komma traskande i snön.

Fast jag känner på doften att du har godis med dig. Så det så, sa Juppe.
Bäst att kolla att du inte tappat något här där du stod.
Jag älskar snö, sa Juppe. Det känns skönt i vartenda hårstrå.
Det skulle kännas rätt bra inuti lilla magen också med en godis där.
Näej. Inga godisar här under granen heller.
Scor vill gärna spana in mig och Juppe när vi är på promenad i hagen. Han placerade sig under en annan gran och nipprade i sig barr från en grentopp. Floff! All blötsnö släppte från grenen.
Jag skrattade så jag kiknade. Tur ingen såg (?).
Tror faktiskt det bor en liten clown i Scor. Hur kan jag ha fått för mig att den hästen är sur, jag har varit väldigt reserverad mot den pållen. Fy mig.
Det här tror jag han bjöd på.
Vad tror ni?
Juppe mumsade dystert på en gren han också, och fick en snyting av snärten när han släppte taget.
Somliga hade svårt att se det roliga i just det. Är det därför det heter mulad? Moahahahahahaha.
Scor gav inte upp.
Bäbibarracuda hade tassat efter. Mycket diskret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar