måndag 5 juni 2017

Alla väder är bra väder - utom blåst

9 augusti 2016:


Alla väder är bra väder – utom blåst


DSC_0021
Korna är minst lika entusiastiska varje gång jag kommer. Nu kanske hon ändrar sig och tar en av oss?
Jo, jag har en favvis. En brunspräcklig ko som är otroligt nyfiken (mufiken?) och trycker ut huvudet genom strängslet för att riktigt få hänga med i allt som händer.
Juppes kompisar har bearbetat sin koskräck ordentligt tror jag. Juppe älskar kor sedan tidigare, precis som jag.
Jädrar vad det blåste i dag. Jag och Juppe vågade inte gå in i skogen, tallarna stod och slog som metronomer på kullen upp mot killarnas sommarhage. Vi vände.
Det blev sisådär en halvtimmes promenad, det fick duga.
Juppe var otroligt duktig på att hänga med i smyg, smyg, smyg, öka, öka, öka. Stopp, och studs iväg.
Vi lekte på vägen. Vad ska man göra?
DSC_0022
Trots blåst var Juppe på bra humör. Precis som jag. Det är en fröjd att knalla med min promenadkompis vid sidan igen.
DSC_0023
Och eftersom jag borstade så noga i går, så gick vi utan borst i dag. Juppe släpper sommarpälsen så det yr om det. Han ser ut som en ärrad krigsveteran i skinnet efter alla insektsbett. Men blank är han – och glad.
DSC_0025
Juppe älskar när jag står och gullar med honom i hagen. De andra kompisarna får gärna titta på. Då trivs han lite extra. Och vänder rumpan till.
DSC_0027
När Juppe får jättemycket beröm så blir han liksom rynkig runt ögonen och lite trekantig. När jag googlar på uttrycket så säger det smärttillstånd. Det tror jag inte alls. Det här är Juppes jag-vet-att-jag-är-duktig-och-underbar-och-viktig-min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar