lördag 28 maj 2016

Juppe - äventyrshästen!

Nja, Juppe var igen filbunke i dag heller. Jag var så jädra glad över att veta att jag kunde bjuda honom på ett äventyr på dagens promenad.

Avelsflocken har flyttat för sommaren. En stor härlig hage står tom och är utforskningsbar. Wohoooo!

Jag drabbades av koskäck eftar att ha stängt andra hagen efter oss. Det här är väl för bra för att vara sant? Ska vi bara gå här och ha det bra? Annica har nog glömt att hon lånat ut hagen till 15 tjurkalvar.

För att komma till del två av hagen går man genom en korridor som är ganska trång, efter det ivriga regnandet var den dessutom ganska lerig och hal. Jag muttrade och Juppe hispade. Efter en skogsbacke uppenbarade sig:


Ja. Paradiset.

Juppe glömde allt om att hålla sig jämsides med mig och att vi hörde ihop. Men vad gjorde det. Han hade så kul!

Och gud så vacker han är min halta häst.


Hejdå, hejdå.


Japp. Det var den hörnan av hagen.


















Hej! Står du här?
Jag har tänkt att hälsa på hela tiden!
Jag ska bara . . .




Och - onda benet lyfts lika högt (nästan) som det friska, och jag blir så himla glad.
Hur det än är kan man ju förtvivla som hästägare, och när man ser livsglädje peppar det.
I morgon ska jag ringa till en straightness tränare som bor nära.
Tror det blir kanon för Juppe att träna akademisk ridkonst med rakriktningsinriktning.


 Nu tyckte Juppe att vi kunde upptäcka tillsammans.
Han hade koll på mig och vi följde staketet.










Supermacho Bettina lyfte pinnen så att trådarna blev fria.
Juppe tittade beundrande på mig i en sekund, sedan började han beta.




 Åhå! Är du där!









Juppe var så nöjd, så nöjd när vi gick tillbaks till stallet.
Alla troll hade rensats bort.
Juppe mår bäst av att göra något varje dag, det är bara så. Tror det gäller mig också som tur är.


Efter det här red jag Mackan på vägen upp mot Hallbo. Han var faktiskt lite stissig och orolig. Men vad gör väl det?
Jag tror att jag tycker det är trevligt med hästar som tar in och analyserar och hispar lite.
Det gör mig inget.

Mackan och jag fick galoppera, det gick jättebra trots lite troll här och var.
Superknepet är en övning från lektionerna med Annica, ta i en tygel och låt hästen snurra tills den står still av sig själv. Funkar finemang. Vägrar slita och dra i tyglar och mungipor.

En jättebra dag! För alla tror jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar