måndag 2 maj 2016

Bäjeby ger "Middagsbaletten"


Här kommer världens bästa kompis. Mannen som ger 110 procent (eller mer) energi än han tar, varenda gång. Världens bästa Juppesnupp. Icke en gång utan att han ser lika glad och arbetsssugen ut.

Vi tog svängen upp till Hallbo, sadel på. Vid stonas hage stannar Juppe varenda gång och stirrar fåraktigt på mig. Han vägrar gå fram.

Då hoppar jag helt enkelt upp i sadeln, då blir det sprutt igen.

Jag måste beställa lektion igen. Jag är livrädd för att göra Juppe illa, så är det bara. Han har ju världens bästa skritt, men jag är så uppjagad att jag inte kan känna om han använder bakbenen som han ska.

Juppe är ju rätt sugen, eller väldigt sugen på att springa också. Han har inte tid med skritt. Jo, säger jag, och så fortsätter vi att gnata på varandra.

I dag blev det två sträckor trav (inga långa bitar) och en sträcka tölt, mest för att testa. I tölten svävar Juppe iväg åt ena hållet, vänster om jag minns rätt. Det känns läbbigt. Han har väl inte nog med muskler på den sidan. Det törs jag inte göra igen.

Annars? Skön kväll, mysig grabb, fem kilometer avverkade på en timme. Vi tar det lugnt och fint.

Det finns en motsättning där, jag känner att Juppe skulle behöva bränna ur systemet och bli rejält svettig. Men det vågar jag inte. Det ska vi inte.

Belöningen blev lång tid att beta gröna goda gräset och tadaaaaa, middagen var serverad när Juppe hoppade ut i hagen.

Det är så kul att kolla på killarna när de utför sin middagsbalett. Den börjar rätt lugnt och fint (stora högar, alla har mer än tillräckligt):


 Juppe och Dynan delade hög, det gör de ofta.




 Så de njuter!


Dramatik! Bäbibarracuda, ska han få däng av Frami?
Är det slut med gulliga bäbitiden?
Ska han veta hut?


Killen med världens vackraste ögon tar det lugnt vid sin alldeles egna hög.


Scor ser till att världens finaste häst flyttar på sig.
Grmpf.



Frami har insett att han är en större häst än så, och låter Bäbibarracuda dela hög.


Dynan är metodisk, han tar lite urätna strängar mellan högarna. Frid.


Juppe kör samma modell.


 Jag tycker betande hästar ser så roliga ut.
Lite grand som små barn med alldeles för stora huvuden till sina kroppar.


Scor: Och hur kul ser du ut när du sitter med kniv och gaffel?


Och det där med Juppe, hä, hä. Det var ju bara rent vänskapligt. Inget illa ment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar