tisdag 14 april 2015

Juppe är halt höger fram!

När Lena Rosqvist böjde Juppes högra framben utåt så syntes hur muskeln som går från halsen ned till bogarna blev till en hård, spänd kabel.


Annica rekommenderade mig att ta kontakt med equiterapeut Lena Rosqvist. I dag kom Lena till stallet.

När jag longerade och visade Juppe i trav såg till och med jag att något var fel. I höger varv knyckte han upp huvudet vid vissa steg. Lena såg att det var när höger fram gick i backen. För att kompensera något som gjorde ont så sträckte han upp huvudet och använde andra muskler för att avlasta hoven.

Isch.

Det är första gången Juppe varit skadad på riktigt under hela tiden jag haft honom. Han är ju en frisk och robust häst. Ung, stark och vacker.

Men nu har han ont i höger kota fram. Alltså "bulan" strax ovanför hoven. Kanske har han vrickat sig på något ojämt underlag.

Lena klämde och kände och böjda och vred. När jag stod framför Juppe och tittade på när hon vek ihop benet och liksom vred ut det åt sidan syntes det sådan plågsam skillnad mellan höger och vänster. Vänster var inga problem. Höger - huvudet for upp och ögonen blev oroliga. Det gjorde ont!

Juppe har gjort allt för att undvika belastning på kotan och fått ont i muskeln som går från halsen och ned till bogen. Den var som en fiolsträng på höger sida. Han hade dessutom låsningar i halsen.

Jag visste inte att man kunde göra kiropraktormanipulationer på häst. Jodå. Lena höll emot och knäck, fick loss något i halsen genom att böja hastigt åt sidan. Och sedan, knäck, uppåt också. Juppe såg så nöjd ut efteråt. Det syntes att det var skönt.

Lena satte akupunkturnålar i kota, ben och hals samt två vid korset ungefär.

Enda gången Juppe hoppade till var när han fick nålar i benet.

Nu plockade Lena fram innehållet i sin ena stora mysko väska. En laser driven med batteri. Den pep till ibland och Juppe såg väl inte överlycklig ut när den gjorde det. Men det var okej att få rött ljus på benen.

Det röda ljuset är tydligen bara en hjälp för att sikta rätt, det verksamma ljuset är osynligt för våra ögon. Det går ned på djupet och stimulerar ny celltillväxt och sätter allmän sprutt om jag förstod det hela rätt. Juppe njöt. Huvudet damp i backen och han började tugga.

Ryggen fick en omgång med en annan typ av laser.

Dagens positiva:

Juppe fick beröm för att vara en väldans liksidig häst. Inga muskler eller annat som skvallrade om oliksidighet. Jämn och fin. Hurra!

Hans ryggrad var också helt utan problem, löst och ledigt och fint hela vägen. Nemas problemas.

Läxa:

Att massera Juppes spända halsmuskel. Vänster hand ska trycka mankammen bortåt mjuuuukt, och höger hand ska lika mjukt hålla runt muskeln och dels trycka den bortåt och dels mot mig. Lena tittade på mina nervösa försök och sa att man också kan låta bli om det är läbbigt.

Jag får se hur det blir. Man kan ju också bara massera muskeln med handflatan. Kanske blir lättare i lugn och ro när det bara är Juppe och jag.

Varannan dag ska jag massera in hästliniment på Juppes kota. Inte oftare, för det är ganska starka prylar.

Jobba?

Ja, skritta går bra, men inte mer än så. Jag och Juppe tänker ta promenader vid hand och bli kompisar igen. Tror det blir en mysig vecka. Eller det beror kanske på om jag har tröjan på mig eller inte. ;-)
Lektionen i morrn kan vi glömma.

Om en vecka:

Ska Juppe helst inte visa något eller en avsevärd förbättring när han longeras. Är det lika illa är det dags att ta hjälp av veterinär.

Ser det bättre ut vill Lena hälsa på igen och behandla Juppe.

Jag uppskattar så oerhört en människa som kan förklara vad det är hon gör på ett lättbegripligt sätt och också säga att hon inte kan åtgärda en hälta. Ibland måse hästen äta antiinflammatoriskt och ibland måste det till en spruta helt enkelt.

Så nu är det bara att hoppas att Juppes onda kota upptäcktes i tid och att en vecka av trivsamma promenader och massage hjälper. Får lite ont i magen av att tänka på veterinärbesök och hältutredningar "på riktigt". Det känns otäckt.

Håll tummarna och berätta gärna vad ni har för erfarenhet av equiterapeuter!


 Jättebra komihåglapp från Lena.


Dels ska jag hitta två gropar på bogen att massera i, inte alls särskilt hårt utan lagom. Och som ni ser inte särskilt länge heller.
Dels då halsmuskeln och varannan dag liniment och massage på kotan.

8 kommentarer:

  1. Låter ju som en fantastisk människa, tänk om alla vore så bra på att ta sig tid att förklara för den som själv inte är insatt! Håller tummarna för att han är bättre nästa vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är mycket sympatisk! Och tack, alla hållna tummar är bra tummar!

      Radera
  2. Stackars Juppe :( tur att det finns människor som Lena som kan hjälpa,både häst och ägare :) håller tummarna för Juppe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, hoppas, hoppas, hoppas att det ordnar sig. I morron kommer också hovis på besök att för att kontrollera att det inte är en hovböld eller liknande som spökar. Det tänkte jag inte ens på själv, tur att han är en vaken hovis.

      Radera
  3. Nu kommer jag vara lite tydlig och sträng här:
    Fakta:
    Enligt djurskyddslagen FÅR en ET/hästkiropraktor/massör INTE behandla en häst som är halt/visar hälta innan den varit hos en veterinär.
    Upptäcks hälta måste personen backa och be ägaren ta hästen till veterinär innan vidare behandling. Gäller både massage och manipulation, stretching, akupunktur.
    Grejen är att det är du som djurägare som åker på det. För det är du som anlitat någon för att behandla din (halta) häst.

    Fakta 2: Häsar har inte diskar mellan sina kotor, som vi människor har, de har enbart ligament och muskler som håller ihop kotorna.
    Jag har varit med om en häst (via Karlslunds Gård) som kiropraktorsbehandlats i halskotpelaren och inte kunde gå med bakbenen nästa dag. De åkte in till kliniken och det visade sig att ett (kanske sedan tidigare skadat?) ligament mellan två kotor i halsen går av och det slutade med att hästen fick avlivas då det var så allvarliga nervskador av behandlingen att den inte gick att rädda.
    Skulle efter det jag lärt mig och sett senaste året ALDRIG låta någon manipulera hästen, och speciellt inte i halsen/nacken.
    Jag kan även förklara närmare om du vill. Maila mig i så fall.

    Och sist men inte minst:
    Fakta: en häst som vrickar sig eller liknande och får en hälta i en led har 99 gånger av 100 en inflammation i leden. En inflammation går inte att vila bort, utan behöver behandlas av veterinär.
    Inflammationen går upp och ner i intensitet och hästen kan periodvis vara ohalt, men så långe den inte behandlas kommer den inte försvinna.
    Så mitt råd är:
    Åk till en klinik med Juppe.
    Massage, stretching, akupunktur - bra, så vida hästen inte är halt. Fysioterapi för hästen - toppen. Men inte manipulation.
    Som sagt - maila/ring mig gärna och jag skall förklara närmare.
    I all välmening
    MalinS



    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Malin! Ja, jag vet att du menar väl och att du brinner för hästar väl och ve!
      Men, nja, nu är det ju inte så att Juppes ben håller på att trilla av eller så. Jag tror inte att akupunktur eller laserbehandling gör någon skada, och som jag skrev. Blir han inte bättre om en vecka så blir det veterinärbesök - som jag skrev.
      Inte kan jag vara den enda i världen som tänker att en lätt hälta läker ut av sig själv eller får hjälp att läka med massage/laser?
      Tar du verkligen ut veterinär så fort en häst visar lite hälta?
      Nåja. Fast jag tycker det är kul med ny info, och nu ska jag googla på kiropraktik på hästar. Bra, bra. Ha det bäst Malin!

      Radera
  4. Jag tar inte ut veterinär - jag åker till klinik. Direkt då en hälta uppdagas - Ja!

    Jag säger inte att lasern eller akupunkturen gjorde något sämre. Men det är olagligt för en terapeut att behandla en häst som är halt.
    Behandling kan göra saken värre,
    Om hältan sitter i en led (vilket böjningen av benet hon gjorde visade att den gjorde) bör den behandlas - eller i alla fall kollas upp av en veterinär. Ja.
    Skulle benent "vara på väg att trilla av" skulle väl veterinär akut vara det självklara ;)
    Men en hälta är en hälta.
    Jag säger inte att det är allvarligt, jag säger att det är fakta.

    SvaraRadera