tisdag 22 april 2014

Killen kom springande mot mig idag också

Wow. En häst som möter mig i hagen. Det är tredje dagen nu. Varför har vi ingen hänförd publik som ser och kan applådera?

Juppetresko fick hänga med på lite markarbete på ridbanan. Han backar som en räserbil och jag lärde mig lite hur jag ska stå i förhållande till honom för att styra riktningen. Kul.

Han trampar också snällt över, alltså korsar benen när jag ber honom flytta på sig med bredsidan bort från mig. Jättebra.

Däremot fattar han nada när jag håller tygeln lite längre i ett grepp med en hand ovanför hans rygg. Då vill han inte springa. Jag trodde att det skulle vara lättare att förstå att det går bra att tölta om jag höll mig där, som i filmen På hästryggen tre. Men, men. Det kommer nog.

Sista experimentet i kvällssolen gjorde vi på mjuk gräsmatta. Stackars Juppe, jag kollar på alldeles för många youtubeklipp med hästtrick. Klart grabben ska lära sig att buga.

Jag ställde mig bredvid Juppe och tog tag i hans vänstra framben. Jag böjde det och drog det sakta bakåt, han tittade välvilligt och intresserat på mig. Och förstod absolut ingenting. Till slut blev det ju svårt att hålla balansen, och jag ville inte få 300 kilo häst i knät.

Hm. Det där får vi klura på. Kul i alla fall att det där med trick är ett gemensamt intresse. Vi tycker att det är kul, jag ser att Juppe vill se vad jag hittat på för bus nu. Spännande. Vad ska jag göra för att få GODIS. :-)

5 kommentarer:

  1. Markarbete är kul! tycker man kommer närmare sin häst :)

    SvaraRadera
  2. Kul att ni prövar nya saker tillsammans! Jag har haft min islänning i 9 månader och jag tycker det är superkul att pröva nya saker med honom. Passar också på att skriva att jag gillar din blogg, du skriver så bra på ett roligt sätt. Känner igen mig mycket i det du skriver :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Blir verkligen jätteglad att du gillar. Bloggvärlden är bäst, här är folk snälla och välvilliga. Du har inte tips på något kul som jag och Juppe kan testa?

      Radera
  3. Jag har precis börjat med lite klickerträning från marken, har du prövat det? Jag tar det i långsamt tempo, men han har börjat få kläm på att klick = godis :)

    SvaraRadera