måndag 10 mars 2014

Jag vill bli rik på en pygmésadel

Här kommer bilderna på min sadel, som jag lovat. Det är en Töltrider Tönn bomlös, storlek 17,5 tum och jag köpte den i fjol hos Tolt.nu.

Det står att det är gelfyllning, det betyder inget annat än skumgummi gjuten till rätt form. Sadeln kommer alltså inte att börja läcka ... :-)

Här kommer Juppe med sadeln, som både han och jag är nöjda med och som nu är godkänd av sadelinprovaren Peter Winslow:


 Juppe är ovanligt stor för att vara isis, men inte hjälper det. Det är inte mycket rygg att lägga sadel på. Isisar är korta och runda, som jag ungefär. :-)

Jag borde egentligen kunna ha en mycket kortare sadel, om den var rätt byggd så att den passar Juppe också. Alltså mjuka, runda bossor som möter upp mot Juppes ländrygg. Nu tänker jag på om jag någon gång skulle vilja köpa en sadel med bom. Med en bomlös är det inget problem.

Och där fram ser den ut så här. Gott om plats.




Rejäla knästöd och mjukt och skönt för ryttarens rumpa.




Och gott om plats för Juppes ryggrad. Bossorna placerade lagom långt ut mot sidorna, de vilar på muskelfiléerna som heter något fint som jag glömt namnet på. Är det en för bred kanal hamnar bossorna nedanför musklerna.

Så här ser sadeln ut underifrån:



Yep. Det var bilderna på sadeln som jag lovat ta. Här har vi dagens outfit för Juppe. Sele på för tömkörning. Det gick jättebra idag igen.

Lömsk som jag är så ställde jag upp cavalettibommar åt Juppe, med tömmar har jag bättre koll på honom tänkte jag - helt rätt den här gången.

Det gick så bra att jag flyttade ned tömmarna från hålen längst upp på selen till de ett snäpp ned. Det var okej med Juppe.

Efter tömkörningen spelade vi lite boll och tränade på att backa i racerfart. Det gick också bra.



Här någonstans slocknade Juppes blick. Ridån gick ned. Depression. Jag kommer aldrig att få mellis. Buäh! Så då avbröt jag fotosessionen och så ryckte jag med mig mellishöpåsarna ut i hagen.
Stackars Juppe.
Glad och nöjd 30 sekunder senare.

2 kommentarer:

  1. Tusen tack för de väldigt tydliga och fina bilderna på sadeln! : ) Den ser ut att vara skön både för hästen och den egna rumpan.
    mvh/sarah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att du gillar! Jo, den är verkligen jätteskön att sitta i. Det som gjorde mig orolig förut är att jag som inte är en jättestadig ryttare kanske borde ha en stadig sadel. Men nu kör jag hårt på att hitta balansen istället i min mjuka sköna sadel istället. Någon gång ...

      Radera