onsdag 12 mars 2014

Brodd + långkalsonger av

Bästa hovisen svängde förbi stallet idag och spikade fast Juppes tappsko. Då åkte alla broddar av också, nu är det vår! Det har vi bestämt!

Jag ställde min standardfråga till hovis, nu känner vi ju varandra lite så det går bra att fråga på:

Är Juppe fet?

- Näej. Han ser ut att vara i perfekt hull. Han skulle kunna gå ner kanske tio kilo, men jag skulle nog säga perfekt.

Moahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahah.

Blir galen.

Brodden var det nästan inget kvar av, ändå bytte vi till nya förra gången hovis var i stallet. Vi har knatat på bra jag och Juppe.

När dojan satt på borstade jag av Juppe. För varje gång känns det som ett lager underställ ryker. Förstår inte att han kan ha så mycket hår. Och de snygga mameluckliknande långkalsongerna på bakbenen är det inte mycket kvar av. Lite synd, de var så söta.

Jag har fortfarande kvar ett litet sår på vänstra ringfingret efter Juppes jag-visar-dig-fula-fingret-longering. Det svider fortfarande, på fler än ett sätt.

Idag hade jag bestämt mig för att köra markträning ordentligt innan jag satt upp. Jag petade runt Juppes bakdel så att han fick korsa benen för att klivan undan mitt beniga pekfinger. Han började tugga.

Kollade bromsen. Var helt enkelt ganska noga.

Det kändes bra också när jag satt upp. Jag hade förberett med koner uppställda längs medellinjen. Slalom är bra och kul. Vi började med tempoändringar. Juppe var stel och lyssnade sådär.

Gjorde skänkelvikningar, Juppe blev mer och mer entusiastisk faktiskt. Och mitt i alltihop hittade vi på en egen liten gymnastik, i princip snurr på stället - åt båda hållen.

Testade också att rygga, lättade på rumpan och gav eftergift så fort Juppe klev bakåt. När han gjorde det fort och med lite schvung så fick han jättemycket beröm. Har läst att det ska vara bra för pållar som inte kopplar på bakdelen.

Efter det var det nästan svårt att få Juppe att gå rakt. Han undrade hela tiden om jag inte ville göra små krusiduller eller backa.

Slalomet var också kul, nu när Juppe var med på noterna. Vi fick till och med till lite lätthet i tölten.

På spåret däremot ville Juppe inte tölta alls. Galopp kanske? Eller trav? Vi gjorde bådadera. Och en hel del igångsättningar i tölt.

Japp, 40 minuter gick snabbt som bara den. Vi borde ha fortsatt lite längre, men det var dags för mellis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar