torsdag 6 februari 2014

Vakta bogen, in med rumpan

Inte falla framåt, var är din innerskänkel? Stäng händerna och kraaaaaaama tygeln.

Tänk att det ska vara så svårt (jag menar på riktigt!) att få till en snygg volt.

Precis när jag känner att jag kanske ändå förstår lite grand av hur man ska rida - så förstår jag att jag inte kan ett enda dugg. Det gör inget.

Jag kommer att ha träningsvärk i låren i morgon, och Juppe har nog fått sitt också. Så skönt att få en lektion igen, det behövs för att jag ska "skärpa till mig".

En enda härlig minut fick jag Juppe att rida i form i trav, det är allra första gången jag fått till det!

Och fläckvis fick vi till en volt där pålle böjde inte bara halsen utan kroppen (i alla fall lite) och jag hade kontakt med tyglarna och höll benen där de skulle vara. Och klämde in armarna till kroppen och slutade leka fin tant på tebjudning med fingrarna. Samt inte föll fram eller stirrade ned i backen, eller i värsta fall åt fel håll. Och Juppe inte slängde ut med bogen, slängde ut med rumpan, inte höjde huvudet i protest mot att gå på tygel och gick typ - framåt.

Juppe blev sur, han ville inte jobba sådär jättemycket. Det har vi aldrig gjort förr? Vi har det väl ganska bra du och jag utan sånt här trams?

Nope. Nu är det andra bullar som gäller. Längtar lite till att rida i morron redan nu, trots att ljumskarna och låren skickar andra signaler. :-)


2 kommentarer:

  1. ha,ha, vad härligt...När jag köpte min först isis trodde jag att jag kunde rida ganska bra (nåja...), efter min andra häst började jag förstå att mina kunskaper var begränsade....nu med min tredje o fjärde vet jag att jag kan, men jag har aldrig tagit så mycket lektioner som nu :)
    Kämpa på, kram Lotta i E-tuna

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-D Det är ruskigt kul med lektioner och kurser har jag upptäckt. Kul att utmana både sig och hästen, det är svårt på egen hand. I alla fall för mig. Trevlig helg!

      Radera