tisdag 4 februari 2014

Ha! Första klivet mot spansk skritt



Idag trillade polletten ned. Juppe lyfte på hoven när jag pickade på bogen/benet med spöet. Inget rakt lyft, men han fattar att han ska lyfta foten när spöet krafsar på benet. Han fattar också att det är den foten som blir pickad på som ska lyftas.

Ha!

Han testade först med att backa. Är det det här hon vill? Då tittade jag åt ett helt annat håll och tog en liten promenad. Juppe funderade. Han traskade efter mig.

När vi försökte en andra gång funkade det. Kul!

Före dess hade vi kört markarbete sisådär en kvart, tjugo minuter kanske. Jag var rejält andfådd och Juppe som en liten lyhörd maräng. Han har fattat att han ska böja på huvudet, jag blir lite fundersam om han böjer för mycket och knäpper av. Ska be om hjälp från någon av hästgurusarna, de får titta på oss och avgöra.

Juppe får lite bråttom när han ska kliva över med både framben och bakben, vad-det-nu-kallas, men han gör det fint. Idag försökte han bara maska en liten stund.

Det fick räcka för idag. :-)

I hagen idag försökte Ofsi lägga beslag på mig. Han kom joggande när jag kom och la öronen rakt bakåt (hjälp, pep jag inombord ett tag innan jag fattade att det inte gällde mig). Ofsi gav Juppe en gnafs och lade raskt beslag på mig.

Det här är min människa! Sa Ofsi.

Och jag fick någon slags flashback till när mina döttrar var små och jag satt i mitten av soffan och kliade två små ryggar tills armarna blev lika långa som en apas.

Fast nu stod jag i en hage och kliade två hästhalsar demokratiskt och rättvist lika mycket.




Knoll och Tott. Eller om det är Tott och Knoll.


Och hagen förresten . . . Vad är det här för vinter?
Ska sätta pippilångstrumpskridskor på Juppe istället för skor.



2 kommentarer:

  1. Vill du inte ha en till häst ;) /sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, hjärtat säger sannerligen ja till Ofsi. Men uj, han är värd någon som ger honom fullt med gos och tid. Vad är det för fel på mänskligheten som inte köper Ofsi på stuberten. Han är en liten myspralin.

      Radera