onsdag 18 december 2013

Stockgymnastik på schemat



Han var trött idag gossen, somnade nästan när jag borstade och sadlade.

Jag ville in i skogen eftersom alla fält är så geggiga och tråkiga. Ett litet problem: mittemot avtagsstigen till vår gymparunda pågår en skogsavverkning.

Vi har ridit förbi maskinen en gång, men då i sällskap med Fluga. Bäst att vi promenerar tillsammans tänkte jag.

Det gick hur bra som helst. De nya mysko timmerhögarna längs vägen var inget som direkt upprörde Juppe. Och sedär, där står ju maskinen också. Och, oj. Det sitter någon i. Denne någon vinkar glatt och startar maskinen.

Maskinen lät som en traktor. Juppe lyfte inte ens på huvudet för att titta. Vi knallade mot ridstig istället och vid "avfarten" satt jag upp.

Nu lät ju den där maskinen lite mer eftersom den höll på att kvista stammar och såga. Ljudet liksom rullade in i vår skog och Juppe blev lite fundersam. Otroligt nog var jag väldigt avslappnad, tänkte på stallägarens och ridfrökens ord. Inte tjuvhålla.

Så jag tjuvhöll inte utan drev på lite. Det gick jättebra.

Hopp in i skogen, jag siktade på alla nedfallna stammar jag fick syn på. Det här har ju Juppe varit med om en gång förut, fast då satt jag inte på. Han visste direkt vad det var fråga om.

Vi hade kul! Vi snodde som råttor mellan trädstammar och uppför kullar och mellan trånga stammar och över kullvräkta stammar i olika dimensioner och höjder. Juppe blev fundersam när jag bad honom kliva över en riktigt hög stam, men gjorde det. När han väl fått över alla fyra benen vek han genast ihop sig till en ostkrok och krävde: godis. Han fick det.

Med promenad och gympa blev det drygt en timme, kanske en och en halv timme till och med av skritt och krumbukter.

På vägen hem var ljudet lite läskigt, men jag kunde ha lång tygel på Juppe och han sänkte snällt huvudet. När han smygökade tempot bad jag honom sakta ner, och det gjorde han också.

Tror jag och Juppe är inne i något slags flow igen, jag tyckte inte att jag behövde göra särskilt mycket för att Juppe skulle svänga eller stanna. Mycket fint! :-)

Nu ska jag bara se till att inte slacka i ridningen, utan påminna herrn om det där med halvhalter och halter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar