söndag 8 december 2013

Har du en sockerbit, sa Kyra



Nu är jag lite kär - igen.

Kyra Kyrklund har pratat hela dagen om samling i Röda stallet på Strömsholm.

Det är en sak att vara elitidrottare, och en annan att kunna förmedla insikter och kunskaper till andra. Kyra lyckas förena båda sakerna. Hon är fantastisk att lyssna till, inspirerande och rolig.

Jag trodde inte att hon skulle rida själv under heldagsclinicen hon höll i, men det gjorde hon. När hon suttit upp med hjälp av en pall frågade hon hästens matte om hon hade en sockerbit. Chockad sa tjejen nej.

Sedan fick vi en föreläsning om att det är viktigt med en häst som står still, för säkerhetens skull så klart. Och det är heller inte trevligt för hästen att bli dragen i munnen det första som händer när ryttaren hoppar upp. Sockerbit = trevligt att stå still.

Myser. Har alltid lite dåligt samvete när jag proppar Juppe full med godis.

Nu förstår jag mer om det där med slappna av i knäna och låren som jag får höra. Det är okej att studsa, det är till och med en nödvändighet för att kunna använda skänklarna när det behövs att de inte är låsta i ett fast grepp runt hästen.

Jag förstår också mer om tyngdpunkten hos hästen och hos ryttaren och så längtar jag efter att rida Juppe. Att öva slutor is the shit.

Jag lystrade rejält när hon pratade om hästar som har stora rörelser, som vill springa iväg istället för att trampa under sig när man driver på. Samling är fortfarande lite mystiskt för mig, men nu har jag en väldig lust att experimentera mig fram med Juppe.

Clinicen var väldigt trevligt ordnad, mängder av ekipage från ponnydressyrryttare till Grand Prix-aspiranter fick råd och kommentarer av Kyra. Oerhört lärorikt att titta hästar och ryttare med olika "problem".

Jag är inte ensam om att sitta och knipa mig fast på hästen. :-) Och Juppe är inte unik när han försöker dra mig ur balans och själv bestämma både takt och gångart.

Inatt kommer jag att sussa gott, är så trött i huvet att det surrar. I morrn ska jag låtsas att Juppe är en badboll, där jag ska utnyttja studset till att få mer kraft och schvung.



Här hittar du en länk till Strömsholms eget referat av clinicen. På sista bilden ser du mig i publiken, jag har overall med ilsket gula ränder på. :-)

Och här hittar du Hippsons referat från clinicen. Snäppet vassare än Strömsholms sammanfattning tycker jag.

2 kommentarer:

  1. Åh vad roligt med Kyra-clinic. Hon är ju bara så bäst!
    Ja är ju uppvuxen i Helsingfors och gick i skola ca 500 m från det stallet Kyra huserade på. Åååh vad jag och några kompisar skolkade ofta en period och satt stilla, stilla på läktaren i ett ridhus på Brunakärr och såg Kyra och MATADOR träna. Aaah...minnen. (Har även klappat Matador och tror seriöst inte jag tvättade händerna innan mina föräldrar tvingade mig).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Kyra är ju så oerhört sympatisk, inga näsor upp i vädret där inte. Och det var så härligt att verkligen alla kunde ta med sig tips från clinicen, inte bara de mest avancerade. Klappa Matador, vilken grej. :-)

      Radera