lördag 19 oktober 2013

Styltor och halt som sjutton

1,5 timme i skogen med trevligt sällskap. Värre kan man ha det en lördagmorgon.

Ingen av hästarna har hunnit få på broddar eller snösulor. Ja, ja, tänkte jag. Det ordnar sig.

Juppe blir alltid jädrigt trött av att gå i skogen, han är inte världsbäst på att lyfta på hovarna men har blivit mycket bättre sedan jag köpte honom.

Vi knallade som små skogsmaskiner och letade efter stigar som försvunnit i skogsavverkning. Det gick bra. Men, rör sig inte Juppe lite underligt? Ovanligt trippigt för att vara honom?

När stallägaren stannade för att kolla om det samlats is under hovarna, "styltor" gjorde jag samma sak. Mamma mia, Juppe gick på tårna som en ballerina. Stora iskockor hade byggts på under alla hovar.

Stallägaren hjälpte till att slå bort isblocken med en sten, hon siktade på skorna, då blir det vibrationer som gör att isen släpper lättare.

Jag hoppade upp igen, och manade på Juppe. Han tog ett steg framåt och stöp raklång framlänges. Det gick bra, han landade på knäna och jag föll fram lite över halsen på honom. Han tog sig snabbt upp igen och verkade hel och fin.

Naw. Han visst inte hur han skulle gå utan finpumpsen på.

Eftersom vi var morgonpigga så hann jag åka in till stan och kolla in Glada hästen i spiltan, handlade en vinteroverall från Horze. Jag var jättenöjd med deras reflextäcke som jag köpte till Juppe, och tänkte att då är nog overallen bra den också. Känns mycket lyxigt. Längtar efter snö.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar