måndag 14 oktober 2013

Bromsen satt där den ska idag

Måndagar har jag och Juppe haft som långrittdag, men jag bara orkade inte. Ont i huvudet och allmänt slut i rutan.

Dagens absoluta styrkeprov blev att få på Juppes superfina nya sadel, en bomlös Tönn. Lätt att bära och supermjuk att sitta i. Men - ny och liksom inte formad efter Juppe ännu. Sidorna står ut som batmanvingar och att tvinga runt sadel och gjord och få i de små retsamma läderstropparna för att kunna dra åt. Oh me, oh my.

Och när jag fått på sadelhelvetet upptäckte jag att vojlocken hamnat helt fel. Bara att börja om från början.

Vi utförde också en ganska intressant häst och ryttarebalett när det var dags att hoppa upp. Juppe är inte van vid att stå vid en bänk, jag brukar stå vid sidan om honom och skutta upp. Det vågade jag inte nu med nya sadeln, tänk om den åker runt?

Så efter ganska många varv runt en trädgårdssoffa kom jag ändå såpass nära Juppe att jag liksom kunde kasa över på honom. Tur att han är snäll.

Vi körde intervallträning längs vårt träningsdike. Ett bra tillfälle att öva på sakta av också, tänkte jag och hade laddat fickan full av godis. Nosvaddetnuheter spände jag också ett hål hårdare än jag brukar.

Det gick faktiskt jättebra att få stopp på Juppe, han tyckte det var kul när han fattade vad jag ville. Jag vet inte hur många galoppfattningar vi gjorde, varvat med tölt, skritt på lång tygel och några försök till trav. Just trav gick inte att få till idag.

Och vid varje saaaakta aaaavv - så gjorde Juppe det. Vissa gånger så snabbt att det nästan blev lite för snabbt ... :-)

Jag tänkte också att stackars Juppe nog fick lite för mycket skäll av mig igår, jag var inte någon ryttare som var uppmärksam och med min häst. Det var faktiskt roligare att prata med de andra tanterna när vi red.

Idag när det bara var vi två så var vi koncentrerade båda två. Vi fick till något som likar en framdelsvändning åt båda hållen. Det är en start i alla fall.

Tror vi var lika glada och nöjda båda två när vi lunkade mot stallet. Jodå, Juppe fick två äpplen också. Det kan faktiskt bli så att han kan bli världens vigaste häst, hans godissug är stort och han är beredd att jobba för att få godsakerna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar