söndag 9 juni 2013

Idag gick det bara att lägga i backen

Nu har vi fröjdat oss så många gånger i skogen att jag tänkte att ett pass på ridbanan vore bra.

Att försöka komma ihåg vad vi försökte göra på senaste lektionen till exempel.

Nu jävlar ska halvhalter och halter sitta. Och ja, det gjorde dom. Men det som satt allra bäst var liksom backen. Jag försökte sitta upp. Juppe backade hela ridbanan bakåt. Jag låtsades som att det var precis det jag ville och berömde.

Tänkte att lite promenad skulle mjuka upp både honom och mig. Traskade varv på varv på banan med en mycket snäll och uppmärksam Juppe bakom mig. Han tog myrsteg när jag gjorde det, stannade när jag gjorde det.

Och backade när jag skulle sitta upp.

Gjorde om hela proceduren. Nu stod han still.

Vi skrittade, halvhalter och halt satt fint. Men så fort han blev osäker - backelibackelibackback.

Vi grejade att tölta i en fin mjuk åtta, som med lite god vilja kan tolkas att gå på diagonalen. Några vändor behöll han tölten, andra gången slog det över till trav. Saktade ner till skritt och tog om det hela.

Undrar om han vill ha mer kontakt med min hand? Huvudet går lite som en pendyl på diagonalen, vart ska vi? Vad vill du?

Uj, uj. Söt fiseprutt är han i alla fall.

2 kommentarer: